Allt om Racing

Senaste inläggen

Av Johan Havskog - 9 november 2009 20:54

    


"Den svenske mästaren Tommy Rustad tävlar mot världseliten.

Den 21 november kör STCC stjärnan Solberg Motorshow i Oslo.

För motståndet står bland annat den nykorade Race Of Champions-vinnaren Mattias Ekström"


"Tommy Rustad siktar på att följa upp framgångarna från årets STCC-säsong med att nya bragder. Den 21 november är han inbjuden av Norges hetaste motorstjärnor, bröderna Solberg till en inomhustävling kallad Solberg Motorshow. Tävlingen hålls i Telenor Arena i Oslo och här möts stjärnor som Petter och Henning Solberg, Marcus Grönholm, Tommi Mäkinen och Mattias Ekström. 
- Det är tuff konkurrens och gott om mästare. Det lär inte bli lätt, men jag ska göra allt för att få vifta den norska flaggan på hemmaplan, säger Rustad. 

Rustad tävlar i den så kallade ”Golden League”-klassen där några av förarna är de som nämndes ovan, utöver den klassen körs ytterligare sex varianter"


Källa: www.stcc.se

Av Johan Havskog - 7 november 2009 23:07


 "STCC-förarna från årets serie välkomnar den nya


skandinaviska satsningen på STCC"



"Nu sätts den nationella äran på spel och vinnarskallarna i svensk racings kungaklass är redan rustade.

Så här svarar några av förarna på tre frågor om sammanslagningen"



"Tommy Rustad, Polestar Racing:
1. Vad tycker du om ambitionen att göra STCC till ett skandinaviskt mästerskap?
- Det är absolut ett steg i rätt riktning och rätt tajming, man har pratat om det länge och nu tror jag att det är bra läge och den plan som är presenterad känns förnuftig och genomtänkt. 
2. Hur ser du på sammanslagningen med danska DTC 2010?
- Man får ett större startfält i några av racen som kommer att bli prestigeladdade och konceptet känns som en bra början. Det enda jag är besviken över är at Våler inte finns med i kalendern nästa år, men vad jag förstår så kommer Norge tillbaka 2011 när det blir en renodlad skandinavisk satsning. 
3. Hur tufft blir ett skandinaviskt standardbilsmästerskap i ett internationellt perspektiv?
- Man får ett starkt nordeuropeiskt mästerskap som garanterat får ännu högra status i internationella sammanhang. Större startfält och högre respekt och ett starkare varumärke"

"Thed Björk, Flash Engineering
:
1. Vad tycker du om ambitionen att göra STCC till ett skandinaviskt mästerskap?
- Jag tycker det är en mycket bra och naturlig utveckling för STCC att expandera till ett skandinaviskt mästerskap.
2. Hur ser du på sammanslagningen med danska DTC 2010?
- Sammanslagningen nästa år blir en intressant upptakt inför 2011. Det ska bli riktigt roligt att få göra upp om den skandinaviska titeln med de danska förarna. Givetvis vill man plocka både STCC-titeln och Cup-titeln!
3. Hur tufft blir ett skandinaviskt standardbilsmästerskap i ett internationellt perspektiv?
- Scandinavian Touring Car Championship har potentialen att bli Europas absolut bästa och mest prestigefyllda standardvagnsmästerskap. Mästerskapet kommer att öka konkurrensen och driva fram de absolut bästa teamen"

"Robin Rudholm, WestCoast Racing:

1. Vad tycker du om ambitionen att göra STCC till ett skandinaviskt mästerskap?
- Tanken och visionen är jättebra på lång sikt, men på kort sikt tycker jag inte att man anpassar sig efter den konjunktur som råder då jag tror att en hel motorsport lider av samma problem när det gäller att hitta finansiärer och sponsorer. 
2. Hur ser du på sammanslagningen med danska DTC 2010?
- Återigen tror jag att tanken på lång sikt är jättebra, 2010 kanske man skull ha valt att banta mästerskapet istället enligt mitt sätt att se det. Men jag förstår tänket på att mjukstarta även om jag kan tycka att det känns lite feltajmat. 
3. Hur tufft blir ett skandinaviskt standardbilsmästerskap i ett internationellt perspektiv?
- Tittar man på antalet toppförare i skandinavien så blir det en jävligt bra lista på duktiga förare, bara genom att slå ihop Sverige och Danmark så blir det ett bra CV på förarna vilket kommer göra det här mästerskapet till ett av de tuffaste i Europa"

"Richard Göransson, WestCoast Racing:
1. Vad tycker du om ambitionen att göra STCC till ett skandinaviskt mästerskap?
- På lång sikt tror jag att det är helt rätt. Jag har alltid tyckt att man ska försöka skapa en nordisk plattform då norden ses som en marknad för många företag. 
2. Hur ser du på sammanslagningen med danska DTC 2010?
- Alla behöver vakna till och se att vi behöver jobba över landsgränsen och försöka samarbeta, det här kan vara ett bra steg för att få maskineriet att börja rulla. Jag anser dock att STCC är det tuffaste mästerskapet i Norden, att vi kör med DTC kanske inte gör så stor skillnad.
3. Hur tufft blir ett skandinaviskt standardbilsmästerskap i ett internationellt perspektiv?
- Det finns många bra förare och namn utanför Sveriges gränser och breddar man serien, får in bra förare på startlinjen så kommer det självklart att stärka sättet man ser på STCC ute i världen"

"Mattias Andersson, MA:GP:
1. Vad tycker du om ambitionen att göra STCC till ett skandinaviskt mästerskap?
- Jag tycker det är bra, men vi måste behålla merparten av racen i Sverige för att kunna behålla sponsorer och fans på minst den nivå vi har idag.
2. Hur ser du på sammanslagningen med danska DTC 2010?
- Det ska bli kul att mäta krafterna mot ett annat bra mästerskap och de fyra racen vi kör tillsammans kommer att bli mycket tuffa och publikvänliga.
3. Hur tufft blir ett skandinaviskt standardbilsmästerskap i ett internationellt perspektiv?
- Det blir det tuffaste nationella mästerskapet med det här reglementet"

"Jan ”Flash” Nilsson, Flash Engineering:
1. Vad tycker du om ambitionen att göra STCC till ett skandinaviskt mästerskap?
- Kan vara det här som får nordisk racing att lyfta.
2. Hur ser du på sammanslagningen med danska DTC 2010?
- Jag tycker att det ligger i tiden att fusionera sig med andra och bli större.  
3. Hur tufft blir ett skandinaviskt standardbilsmästerskap i ett internationellt perspektiv?
- Mängden bilar är inte samma sak som att det blir bättre, tror inte att vi långsiktigt får se en dramatisk ökning av tävlande, däremot tror jag att standarden rakt igenom hela startfältet på ca. 18 bilar kommer att bli av mycket hög klass"


Källa: www.stcc.se


Av Johan Havskog - 7 november 2009 22:48

  

"STCC växer ytterligare i ett unikt samarbete med danska motsvarigheten DTC.

2010 ingår fyra av tio STCC-deltävlingar i en ”Scandinavian Touring Car Cup” för att 2011 övergå till ett skandinaviskt mästerskap.

Det presenterades under en presskonferens i Stockholm i Tisdags.


Nu ska man försöka få STCC att bli ännu större, nästa år kommer man inte bara kora en svensk mästare, utan även 

en skandinavisk. Detta kommer ske med ett samarbete med Danska DTC.

2 av tävlingarna körs i Sverige och 2 i Danmark. Nästa år är första året för expanderingen och vi får hoppas på att det blir en lyckad satsning. 

Planerna för framtiden är att öka antalet tävlingar och få med Norge och Finland i satsningen och att bättre och

miljövänligare tävlingsbilar kommer tas fram.


"Det skandinavisk racing behöver är stabilitet både när det gäller regler och organisation"

"Istället för att flera enskilda serier går åt olika håll skapar ett skandinaviskt mästerskap en bredare plattform för både team, sponsorer och publik. DTC-organisationen har gjort ett positivt intryck och det känns spännande att jobba tillsammans för att utveckla skandinavisk racing, avslutar Bob Huzell"


Källa: www.stcc.se



Av Johan Havskog - 4 november 2009 22:12

  

Rallyvurpor


Länkar till en film om Rallyvurpor.

Olika krascher från rallytävlingar.


Rallyvurpor: http://www.youtube.com/watch?v=-JUX4nVc_fI&feature=related

Av Johan Havskog - 2 november 2009 20:27

  

Hittat en bra racingskola


Länk: http://www.drivingevent.com


En bra skola för oss som gillar racing, här kan man välja vilken utbildning man går och tiden du får är välplanerad.

Gå in på länken och läs om utbildningarna och få information.

Jag blev mycket intresserad av sidan och vill gärna gå några utbildningar där :)


/ Johan


Av Johan Havskog - 1 november 2009 20:42

   

Rally


Är en tävling som körs på en ganska lång sträcka. Körs på vägar som kallas "specialsträckor", de är avstängda för annan trafik, där det gäller att ta sig från start till mål på kortast tid.

Mellan "specialsträckorna" så kör man transportsträckor där de allmänna trafikreglerna gäller.


Här är det inte bara en förare utan även en kartläsare som hjälper föraren att skapa en bild av hur vägen kommer se ut, så föraren är förberedd och kan anpassa körningen.


"Grupp A 

Grupp A är den friaste klassen där det finns minst begränsningar på hur mycket bilen får vara trimmad. Det betyder att dessa bilar oftast är speciellt framtagna för rallytävlingar. Bilarna kan vara antingen tvåhjuls- och fyrhjulsdrivna. Dock måste den baseras på en fabrikstillverkad bil, inga hemmabyggen som till exempel Jean-Louis Schlessers buggy är tillåtna. Vad det gäller effekt i denna klass så ligger en fyrhjulsdriven bil mellan 250-320 hk och en tvåhjulsdriven mellan 195-250 hk.

Grupp N 

I Grupp N tävlar man endast med standardbilar. Bilen måste finnas i serieproduktion och tillverkas i minst 2 500 exemplar. Ingen trimning av motorns effekt är tillåten, men man får byta ut vissa delar på bilen som till exempel stötdämpare för att förbättra väghållningen.

Grupp H 

I Grupp H är uppdelat i två klasser, 2WD och 4WD. All överladdning, som turbo eller kompressor, är förbjuden. Däremot är trimning tillåten i viss utsträckning. Bilar i klassen kan vara Volvo 121,240,740,940,Opel Ascona,Toyota Corolla,Bmw,Ford Escort. Effekten i bilarna kan vara uppemot 280 hk.

Grupp E 

E står för ekonomi och i denna klass tävlar man endast med helt otrimmade bilar, som antingen är en standard-rallybil som får köras på väg som en vanlig bil i vanlig trafik och besiktigas 1 gång / år hos bilprovningen eller en homologerad vilket betyder att den enbart får köras på tävlingen och besiktigas minst var 8:e månad och då i samband med tävling och då görs en såkallad a-besiktning. Man besiktar alltid innan tävling men noterbart är att det inte alltid görs en a-besiktning utan även en enklare variant som kallas b-besiktning. Bilen måste dessutom vara tvåhjulsdriven. Vanliga bilar i klassen är VW Golf,Jetta,Saab99-900,Opel Ascona, Volvo 940. Bilen får inte vara nyare än -95 års modell (minst 12 år gammal).

  • Reglementet är det samma i hela landet, förutom i Övre Norra BF samt Mellan Norrlands BF, som beslutade att inte följa grupp E. De kör fortfarande enligt sitt eget klass Ekonomi-reglemente.
  • Effekten är begränsad tack vare att tjänstevikten på fordonet enligt det ursprungliga typintyget, inte får vara mindre än 15kg/kW motoreffekt. En annan otrimmad klass liknande Grupp E, är Volvo Original Cup"

"Tävling 

Under tävlingen har föraren och kartläsaren ett kommunikationssystem inbyggt i sina hjälmar. Genom det berättar läser kartläsaren upp de noteringar som kartläsaren har gjort om banan. Föraren vet då, förhoppningvis, hur sträckan går och kan på så sätt köra sträckan så snabbt som möjligt."


Källa www.wikipedia.se


Roliga filmer att se om rallyn:

Film: http://www.youtube.com/watch?v=pXNT48qwY38 (Svenskt rally)

Film: http://www.youtube.com/watch?v=-x0MqqNuWJg (Bra film, gott ljud, Rekommenderas att se)


Av Johan Havskog - 31 oktober 2009 16:27


  

Info om Gokart


Gokart är en bilsport som körs på asfaltsbana med specialbyggda små bilar. Bilarna kallas egentligen bara Kart, men de flesta säger gokart.

Man får ej köra dem på vanlig väg men det krävs ej körkort eller regelbundenkontroll av dem dock.


Tävlingsklass:

Nationella klasser 

KlassFörarens ålder
(år)
Cylindervolym
cm3
Motoreffekt
(hk)
Cadetti7-1060 
Micro9-1285 
Minifrån 1185 
Junior 6010-1360 
Yamahafrån 13100ca 15
Rotax Junior Max13-15125 
Rotax Maxfrån 15125ca 28
Sport 2000från 22125ca 30



Olika tävlingsåldrar, de yngsta är i 7 års åldern, större klasser som E, s k superkart körs på vanliga tävlingsbanor, men de flesta körs på banor gjorda för kart.

Sverige anordnar varje år SM i karting.


Men Gokart är också en sak som privatspersner sysslar med, företag brukar hyra banor och tävla. Och det är kul, riktigt kul :)



Källa: www.wikipedia.se


Film: http://www.youtube.com/watch?v=KVtn_lNrypQ 

Av Johan Havskog - 29 oktober 2009 22:53

NY OMRÖSTNING


Ny omröstning till höger, kommer du besöka en racingtävling 2010? 

Svara gärna.


/ Johan

Presentation


Hej och Välkommen till en sida skapat enbart för Racing, här kan du läsa om nyheter inom racingvärlden och följa vad som händer, kommentera gärna / Johan

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Vad ser du fram emot 2010?
 STCC
 WTCC
 JTCC
 Carrera Cup
 Camaro Cup
 Schumachers comeback
 F1
 Kalle Anka på julafton

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards