Direktlänk till inlägg 7 november 2009
"STCC-förarna från årets serie välkomnar den nya
skandinaviska satsningen på STCC"
"Nu sätts den nationella äran på spel och vinnarskallarna i svensk racings kungaklass är redan rustade.
Så här svarar några av förarna på tre frågor om sammanslagningen"
"Tommy Rustad, Polestar Racing:
1. Vad tycker du om ambitionen att göra STCC till ett skandinaviskt mästerskap?
- Det är absolut ett steg i rätt riktning och rätt tajming, man har pratat om det länge och nu tror jag att det är bra läge och den plan som är presenterad känns förnuftig och genomtänkt.
2. Hur ser du på sammanslagningen med danska DTC 2010?
- Man får ett större startfält i några av racen som kommer att bli prestigeladdade och konceptet känns som en bra början. Det enda jag är besviken över är at Våler inte finns med i kalendern nästa år, men vad jag förstår så kommer Norge tillbaka 2011 när det blir en renodlad skandinavisk satsning.
3. Hur tufft blir ett skandinaviskt standardbilsmästerskap i ett internationellt perspektiv?
- Man får ett starkt nordeuropeiskt mästerskap som garanterat får ännu högra status i internationella sammanhang. Större startfält och högre respekt och ett starkare varumärke"
"Thed Björk, Flash Engineering:
1. Vad tycker du om ambitionen att göra STCC till ett skandinaviskt mästerskap?
- Jag tycker det är en mycket bra och naturlig utveckling för STCC att expandera till ett skandinaviskt mästerskap.
2. Hur ser du på sammanslagningen med danska DTC 2010?
- Sammanslagningen nästa år blir en intressant upptakt inför 2011. Det ska bli riktigt roligt att få göra upp om den skandinaviska titeln med de danska förarna. Givetvis vill man plocka både STCC-titeln och Cup-titeln!
3. Hur tufft blir ett skandinaviskt standardbilsmästerskap i ett internationellt perspektiv?
- Scandinavian Touring Car Championship har potentialen att bli Europas absolut bästa och mest prestigefyllda standardvagnsmästerskap. Mästerskapet kommer att öka konkurrensen och driva fram de absolut bästa teamen"
"Robin Rudholm, WestCoast Racing:
1. Vad tycker du om ambitionen att göra STCC till ett skandinaviskt mästerskap?
- Tanken och visionen är jättebra på lång sikt, men på kort sikt tycker jag inte att man anpassar sig efter den konjunktur som råder då jag tror att en hel motorsport lider av samma problem när det gäller att hitta finansiärer och sponsorer.
2. Hur ser du på sammanslagningen med danska DTC 2010?
- Återigen tror jag att tanken på lång sikt är jättebra, 2010 kanske man skull ha valt att banta mästerskapet istället enligt mitt sätt att se det. Men jag förstår tänket på att mjukstarta även om jag kan tycka att det känns lite feltajmat.
3. Hur tufft blir ett skandinaviskt standardbilsmästerskap i ett internationellt perspektiv?
- Tittar man på antalet toppförare i skandinavien så blir det en jävligt bra lista på duktiga förare, bara genom att slå ihop Sverige och Danmark så blir det ett bra CV på förarna vilket kommer göra det här mästerskapet till ett av de tuffaste i Europa"
"Richard Göransson, WestCoast Racing:
1. Vad tycker du om ambitionen att göra STCC till ett skandinaviskt mästerskap?
- På lång sikt tror jag att det är helt rätt. Jag har alltid tyckt att man ska försöka skapa en nordisk plattform då norden ses som en marknad för många företag.
2. Hur ser du på sammanslagningen med danska DTC 2010?
- Alla behöver vakna till och se att vi behöver jobba över landsgränsen och försöka samarbeta, det här kan vara ett bra steg för att få maskineriet att börja rulla. Jag anser dock att STCC är det tuffaste mästerskapet i Norden, att vi kör med DTC kanske inte gör så stor skillnad.
3. Hur tufft blir ett skandinaviskt standardbilsmästerskap i ett internationellt perspektiv?
- Det finns många bra förare och namn utanför Sveriges gränser och breddar man serien, får in bra förare på startlinjen så kommer det självklart att stärka sättet man ser på STCC ute i världen"
"Mattias Andersson, MA:GP:
1. Vad tycker du om ambitionen att göra STCC till ett skandinaviskt mästerskap?
- Jag tycker det är bra, men vi måste behålla merparten av racen i Sverige för att kunna behålla sponsorer och fans på minst den nivå vi har idag.
2. Hur ser du på sammanslagningen med danska DTC 2010?
- Det ska bli kul att mäta krafterna mot ett annat bra mästerskap och de fyra racen vi kör tillsammans kommer att bli mycket tuffa och publikvänliga.
3. Hur tufft blir ett skandinaviskt standardbilsmästerskap i ett internationellt perspektiv?
- Det blir det tuffaste nationella mästerskapet med det här reglementet"
"Jan ”Flash” Nilsson, Flash Engineering:
1. Vad tycker du om ambitionen att göra STCC till ett skandinaviskt mästerskap?
- Kan vara det här som får nordisk racing att lyfta.
2. Hur ser du på sammanslagningen med danska DTC 2010?
- Jag tycker att det ligger i tiden att fusionera sig med andra och bli större.
3. Hur tufft blir ett skandinaviskt standardbilsmästerskap i ett internationellt perspektiv?
- Mängden bilar är inte samma sak som att det blir bättre, tror inte att vi långsiktigt får se en dramatisk ökning av tävlande, däremot tror jag att standarden rakt igenom hela startfältet på ca. 18 bilar kommer att bli av mycket hög klass"
Källa: www.stcc.se
Fräck, kul men BARA en Peugeot! Lite häftigt men den ser ju lika ut i fronten som alla andra Peugeot :S Tråkigt! Fast det baken på den är tuff för att vara en Peugeot! ...
Gasdrivna VW SCIROCCODet går bra för Team Biogas! De gasdrivna Scirocco bilarna funkar kanon! Teamet har jobbat på bra och fått ihop ett vinnande koncept! Starkt gjort, för det är inte en enkel uppgift! Men med rätt killar som skruvar och...
Medåkning Kressner flyger, Linus far in i väggen, allt händer på trånga Göteborg City Race!Det är så det nästan skrapar i sidan på bilarna när de kommer ut ur svängarna ;) Kolla själv! ...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | |||||||||
2 | 3 |
4 | 5 |
6 |
7 | 8 |
|||
9 | 10 | 11 | 12 |
13 |
14 | 15 |
|||
16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 |
22 |
|||
23 |
24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | |||
30 | |||||||||
|